Idols mainoskuvien toteuttaminen

BTS

Muistan katsoneeni Idolsin ensimmäistä tuotantokautta perheeni kanssa 14 vuotta sitten. Tällöin kannustimme Antti Tuiskua ja erityisesti muistan fiilistelleeni hänen I Just Died in Your Arms Tonight -vetoa. Tänä vuonna sain kunnian kuvata yhdeksännen tuotantokauden mainoskuvat ohjelman uusista tuomareista, eli Elastisesta, Jannika B:stä, Maija Vilkkumaasta ja Jone Nikulasta.

Prosessi alkoi kun sain soiton tuotantoyhtiö Also Starringilta, jotka kertoivat että minulla olisi mahdollisuus olla mukana toteuttamassa tämän vuoden materiaaleja stillien osalta. Idolsin traileria varten oli tässä vaiheessa tehty konsepti ja ensimmäinen versio käsikirjoituksesta. Kampanjat kuvat oli tarkoitus ottaa samana päivänä trailerin kuvausten kanssa ja muutenkin edustaa samaa maailmaa tarinallisesti ja visuaalisesti. Markus Virpiön ohjaama traileri löytyy tämän kirjoituksen lopusta.

Konseptin ideana oli esitellä tuomarit tähtitaivaan portinvartioina, joiden ohi on päästävä, jotta sinulla olisi mahdollisuus nousta seuraavaksi tähdeksi. Nämä tiukat portsarit vartioivat näyttävää yökerhoa, jonka sisälle koelauluihin tulevat artistit ovat jonottamassa. Tilanteen ottaa yllättäen haltuun tuntematon hahmo, joka ainutlaatuisella esityksellään hurmaa tuomarit ja pääsee jonon ohi suoraan sisään.

 
 
yep.jpg
 
 

Kuvakonseptin rakentuminen

Ennen kuvauksia keräsin mainostoimisto 358:lle inspiraatiokuvia, joiden tarkoituksena oli varmistaa yhteinäinen linja, erityisesti valaisusta ja kuvien tyylistä ennen kuvauksia. Pääosassa näissä oli mysteerinen valaisu, öinen tunnelma ja erilaiset värilliset hehkut, jotka mielestäni sopivat alkuperäiseen ajatukseen yökerhosta.

Hain myös referenssejä voimakkaista asennoista ja ilmeistä, jotka sopisivat portinvartijoille. Asenteen kuvissa tulisi pitkälti lähteä tuomareiden tuimista katseista. Idols on kuitenkin tarkoitettu koko perheen ohjelmaksi, joten liian pelottavia tuomareista ei myöskään sopinut tehdä. Tässä vaiheessa rupesi olemaan selvää, että kuvien värimaailma olisi hyvin kylmä, joka toimisi Idolsin sinisen logon ja muiden tekstielementtien kanssa hyvin yhteen.

Portinvartioiden taustalle haluttiin löytää lokaatio, joka mielikuvallisesti olisi New York -henkinen ja joka näyttäisi hienon yökerhon ovelta. Muutaman vaihtoehdon jälkeen tuotantoyhtiö päätyi järjestämään kuvaukset Hietalahdenrannassa, joka pienellä lavastuksella saataisiin edustamaan haluttua mielikuvaa.

 
 

Öisen tunnelman luominen Studiossa

Ennen kuvauspäivää tein studiossa valotestejä mallinuken kanssa, joissa kokeilin erilaisia asetteluja etenkin sinertävän hiusvalon suhteen. Tämän sinisen valon tarkoituksena oli simuloida suurta Idols-logoa, joka tuomareiden takana kuvissa hehkuisi. Sininen korkovalo teki myös hyvää tummille portsarivaatteille, jotka muuten olisivat saattaneet hukkua tummaan taustaan.

Tässä vaiheessa tiesin, että mainoskuvat luultavimmin syvätään lopulliseen taustaan, jonka takia oli tärkeää suunnitella tuomareiden valaisu erityisen hyvin. Kevyt sininen hehku tuomareissa myös myy illuusiota, että kuvat olisi aidosti kuvattu yökerhon edessä.

Halusin pitää päävalon melko kontrastikkaana, joten päädyin käyttämään 43’’ Apollo Orb octaa, joka oli aseteltu valaisemaan tuomarit suoraan edestä hyvin jyrkässä kulmassa. Päävalossa oli lisäksi gridi, jonka tarkoituksena on kaventaa valon keila. Tällä tavoin sain tuomareiden kasvoille kontrastia ja poskille pientä varjoa, joka istuisi hyvin yölliseen maisemaan.

 
 

Kuvauspäivä Ja päätös syvätä

Mainoksessa nähdään yökerhoon jonottavia artisteja, joten edessä oli yökuvaukset. Kuvaukset sijoittuivat viime toukokuulle, joka tarkoitti että pimeä aika oli hyvin rajallinen, joka asetti haasteita jo valmiiksi tiukalle aikataululle. Iso osa mainosvideon kuvasuunnista oli oven suuntaan, joka tarkoitti ettei ovi ollut vapaana stillejä varten käytännössä ollenkaan hämärän aikana. Tämä tarkoitti lopulta, että stilleille oli aikataulullisesti keksittävä toinen ratkaisu, sillä niiden tekeminen tarvittavalla huolellisuudella ei ollut mahdollista videon yhteydessä.

Omalta osaltani kuvauspäivän ohjelmaan kuului portsarikuvien lisäksi tavallisemmat potretit tuomareista erilaisilla vaatetuksilla, joita voitaisiin käyttää Idolsin eri vaiheissa ja tv-mainoksen loppukuvissa. Osa näistä meidän oli tarkoitus toteuttaa fondia, joten mainoskuvien syvääminen oli tässä tapauksessa logistisesti paras ratkaisu. Tukikohtana kuvauksissa toimi Ravintola Kiltakellari, jonne sain pystytettyä liikuteltavan studion ja keikkavalot.

Itselleni suurin haaste projektissa oli kuvata tuomarit ennen kuin tarkalleen tiesin miltä yökerhon ovi tulisi valaisun ja lavastuksen jälkeen näyttämään. Näkymää rakennettiin samaan aikaan, kun sisällä kuvasin tuomareita. Olin toki keskustellut valotiimin kanssa miltä seinä valollisesti tulisi näyttämään, mutta ideaalia vastaavassa komposiitissa olisi kuvata tausta ensin ja sitten täsmätä syvättävien potrettien valaisu ja kuvakulma.

Pystyin kuitenkin huokaisemaan helpotuksesta, kun oman osuuteni jälkeen tulin hämärällä ulos ja näin että tausta tulisi valaistukseltaan sopimaan kuvattuihin materiaaleihin hyvin! Tässä vaiheessa minun tarvitsi enää saada napattua tyhjästä ovesta sopiva näkymä, jonka jälkeen pääsin itse nukkumaan muun työryhmän jatkaessa aamunsarastukseen saakka trailerin kimpussa.

 
 
Idols_edit.gif
 
 

Kuvankäsittely

Kuvankäsittelyn aloitin valmistelemalla taustan mahdollisimman pitkälle. Tähän kuului alkuperäisen valokyltin poisto, jonka ideana oli antaa erityisesti videotiimille valollinen referenssi jälkikäsittelyyn. Taustasta siistin myös ylimääräisen ikkunan, joka häiritsi kuvan symmetriaa. Yleisen värimaailman päätin pitää hyvin kylmänä, joka mielestäni sopi yölliseen konseptiin ja Idolsin logoon.

Lopullisten kuvavalintojen jälkeen pääsin lisäämään tuomareiden kuvat valmiiseen taustaan ja tekemään näihin täsmäävän värimäärittelyyn ja muita pienempiä yksityiskohtia.

Lopulliset Mainoskuvat

 
 

Tässä lopuksi vielä Markus Virpiön ohjaama ja Daniel Lindholmin kuvaama traileri samalta yöltä, jossa tuntematon hahmo tulee ja hurmaa Idolsin tuomarit.

 
 

Asiakas: Nelonen
Toimisto: 358
Tuotantoyhtö: Also Starring
Vastaava tuottaja: Johannes Lassila
Art director: Ale Lauraeus
Tuomarit: Elastinen, Maija Vilkkumaa, Jannika B ja Jone Nikula

 

Vastaavat artikkelit

Atte Tanner
Finnish Portrait and Fashion Photographer
http://attetanner.com/
Edellinen
Edellinen

Muotikuvausten suunnittelu konseptista aina raakakuviin saakka

Seuraava
Seuraava

Ota Lightroom haltuun vartissa tämän videon avulla